srijeda, 4. travnja 2012.

Uskrs!

U Hlebinama je na Cvjetnicu održana izložba "Uskrs nekad i danas" te su tom prilikom posjetitelji mogli vidjeti stare tradicijske i suvremene običaje ukrašavanja uskršnjih jaja, a izložba je upotpunjena vrijednim ručnim radovima koje su izradile hlebinske žene (točnije, nas 15), te domaćim specijalitetima koji su se pripremali do rane zore. U nekoliko fotografija ću vam pokazati manji dio izloženih jaja, od onih koja su oslikana tehnikom pisanja voskom i stuganjem boje (datiraju još iz 1981.g. pa nadalje) do onih koje ukrašavaju mlađe generacije raznim tehnikama, kao npr. danas vrlo popularnom salvetnom tehnikom,  omotana vunom ili koncem, ukrašena tjesteninom ili pak izrađena od špage!
Hvala Marijani Generalić koja ulaže puno truda kako bi Hlebine oživjelo i kako bi se sačuvala tradicija!

Ovom prilikom vam predlažem da zavirite u "Galeriju Josipa Generalića", atelier, staru kuću Ivana Generalića ili etno kuću, a ukoliko vas put nanese u Podravinu ovaj doživljaj nemojte propustiti!

Više o tehnici oslikavanja jaja voskom i struganjem možete pročitati ovdje:"zbornica.com",
kao i ovdje: "24sata.hr - prirodne tehnike bojenja jaja"! 

 Dio možete pročitati i u tekstu koji slijedi, pa ukoliko se želite okušati u ukrašavanju uskršnjih jaja zahtjevnijim tehnikama, još uvijek imate vremena!
Kako su to radili naši stari?  
Tehnika za koju ste sigurno čuli jest batik tehnika. Batik tehnika je tehnika ukrašavanja jaja tekućim pčelinjim voskom (pčelinji vosak naći ćete na svakoj tržnici). Ta je tehnika stari običaj ukrašavanja za koji se koristi komadić trsa vinove loze. Vrh trsa vinove loze zovemo batik. Taj se batik uranja u tekući pčelinji vosak i na jednostavan način se šara po pisanicama. Ova batik tehnika je stari čučerjanski običaj. Motivi koje možete šarati su raznoliki i mnogobrojni. To mogu biti sunce, grabljice, srčeka, križići, zubače, proljetno cvijeće, zvijezde, točkice, crtice, voće, povrće, imena i što god vam padne napamet. Postoje vjerovanja u narodu da svaki od uzoraka ima svoju simboliku. Primjerice, za sunce se smatra da ima čarobna svojstva, zvijezde predstavljaju uspjeh, ptice pak dobru žetvu, voće i povrće znače sretan život, dok su životinje simboli bogatstva. 
Konavoska (okolica Dubrovnika) tehnika je također batik tehnika koja prilikom oslikavanja koristi glavičastu iglu zabodenu u komadić drva ili olovku. Konavoska tehnika poznata je po vrlo preciznim motivima. Iglicom se ponajprije napravi precizna točkica, nakon čega se naglim potezom crticom može izvesti prekrasan niz motiva. 

Osim kuhanih jaja, možemo ukrašavati i ispuhana jaja. Bjelanjak i žumanjak se ispušu kroz rupice na krajevima jajeta probušene iglom, a zatim se ta šuplja jaja oboje i dekoriraju. Ukoliko jaja želite objesiti na grančicu, tada kroz rupice navedite konac koji na jednoj ili obje strane možete učvrstiti gumbićem ili čvorićem. Osim oslikavanja, jaja možemo ukrašavati svilenim ili vunenim končićima, slamom, perjem, lišćem i mnogim drugim. 

A boje?
Jaja možemo bojati i prirodnima bojama. Ukoliko želite dobiti crvena jaja, tada ćete crvenu boju najbolje postići kuhate li jaja u vodi u koju ste dodali korijen broča, ciklu ili crveni radić. Svaka biljka ispušta iz sebe boju koja će pisanicama dati lijep crvenkasti sjaj.

Želite li crvenkasto–smeđa jaja tada ljuske crvenog luka treba prokuhati desetak minuta u vreloj vodi. Nakon toga dodajte žličicu octa i stavite unutra jaja da se skuhaju. Crno-smeđa jaja nastaju u vodi za kuhanje jaja prethodno iskuhajte korijen hrasta. Lijepu zelenu boju ćete postići uz pomoć koprive, špinata ili poriluka. Žuta će jaja postati od ljuske oraha koju kuhajte petnaestak minuta prije nego dodate jaja. U ljubičasto ćete obojiti pisanice budete li ih kuhali u vodi u koju ste stavili svježe ubrane ljubičice.


Mojim vjernim sljedbenicima, komentatoricama i svim čitateljima bloga želim da Uskrs bude početak novog proljeća vašeg života!

Broj komentara: 26:

Suzana kaže...

AAAAA,krasan tekst i odlične fotografije. Dobro da se stari običaji i tehnike čuvaju.

Noblesse kaže...

very cute!

anaja kaže...

Všeč mi je, da čuvate in negujete tradicijo.
Tvoji prispevki so mi zelo všeč. Uspešno še naprej.
Lepe praznike!

Romana kaže...

Kako lijepe pisanice, šaroliko ukrašene i pune detalja, od tradicionalnih do novijih, modernih verzija ukrašavanja. Sve mi se sviđa! Znala sam za kupus i crveni luk, ali za ostale boje nisam znala kako se mogu dobiti. Hvala!

rockgranny kaže...

Kako mi je žao što nisam znala za tu izložbu, došla bih sigurno.Sad kad vidim kakvih je divnih radova bilo, još mi je više krivo. Sljedeći put kad bude nešto slično, svakako mi javi.

jasna kaže...

Kod tebe je uvijek lijepo navratiti na blog! Osjećam se kao da dođem nekom u goste tko me super dočeka s dobrom kavom i finim kolačima...

Good Ghost kaže...

Draga, nemam rijeći. Odličan post. Morat ću si to pospremiti za iduću godinu. Jer ove kako mi se sve čini, dobro bude ako ću uspjeti i jaja skuhati. A u Hlebine za uskrs se već spremam nekoliko godina, da izbliza vidim ta čuda koja tamo stvarate. Sve pohvale tebi i svima koje si i sama spomenula. Pridružujem se tvojo želji i tebi također želim puno sunca i prekrasno proljeće i sretne blagdane i tebi, Željkecu i Mihaeli
pusa

Nely kaže...

Predivan post draga Sanja,počevši od ove krasne prezentacije do upoznavanja sa tehnikom oslikavanja baš je zanimljivo,zaista sam uživala čitajući,tebi i tvojoj obitelji želim sretan Uskrs..pusa!

Sanja kaže...

ajoooooj i meni je žao...ali sve je bilo na brzinu i u zadnji čas, tako da se čak ni ja nisam stigla dobro pripremiti, a kamoli se sjetiti nekog obavijestiti...idući put ću to ispraviti :)))

Nataša kaže...

Odličan tekst. Volim praznike kao i narodna verovanja i prihvatam sve što je lepo i pozitivno bez obzira odakle dolazi. Evo šta sam skoro pročitala: na Veliki četvrtak, ujutru, u vodu za umivanje treba staviti srebrne i zlatne predmete, jer to donosi novac i blagostanje. Ko ovo bude čitao, neka proba, nikad se ne zna i SREĆAN VASKRS!

Biljana kaže...

Hvala draga Sanja, na preporukama i korisnim savjetima. Tebi i tvojoj obitelji zelim sretan Uskrs!:-))

Mare kaže...

divan ti je ovaj post ali meni to niš ne pomaže:(.....ukrašavanje jaja voskom ili pingana dubrovačka jaja su mi predivna ali nikako to meni ne ide....za jaja sam očiti antitalent!!!!!....
zato uživam kad vidi da ih netko radi s lakoćom i tješim se da ću kad narastem i ja tako:))).....

Unknown kaže...

Prelijepo je :D

Lilla Indigo kaže...

Prekrasne pisanice!

Ika Verunica kaže...

Prekrasna jaja!!!
Post ti je odličan.

Sonaj kaže...

Uskrs kuca , vidim ti si bila jaaaako vrijedna i kreativna, a ja imam jedno obojano jaje i to drveno!!!Priredila sam si pčelinji vosak dok ne proučim kako se radi s njim jer me jednostavno oduševljavaju tako ukrašene pisanice.Ove tvoje ( ili vaše ) su prekrasne!!!Hvala ti na postu i idejama.Ja jaja bojam isključivo prirodnim putem , pa ću tako i dalje.Ispuhivanje mi nikada nije išlo , pa neću ni sada ispuhivati.
Tebi veeeeliki pozdrav:)):)):))

nives kaže...

AJME KOLIKO PREKRASNIH PISANICA SRETAN USKRS

Creations by Ane kaže...

prekrasna su,oduvijek su me oduševljavala rezbarena jaja

Pipi kaže...

prekrasno draga. Lepe praznike od mene.

Manuela kaže...

Olá

Muito bonitos estes ovinhos.
Votos de uma Feliz Páscoa.

Manuela

Nena3110 kaže...

Sve je savršeno!
Hvala, Sanja!

Uradi sam kaže...

Prekrasne su pisanice

Vesna Maric kaže...

Krasne pisanice i tekst. Sretan Uskrs i tebi.

Tatjana kaže...

Divim se tvojoj predanosti.Divim!!!
Sreatn Uskrs draga Sanja!

Anonimno kaže...

Draga Sanja...ovaj post je predivan i tako mi je žao što sam ga tek sad vidjela. Ma nemaš pojma kako sam se namučila oko pisanica, ali sad ću ga sačuvati, da na godinu znam!!! :)))

Sretan Uskrs i tebi!!!

Pusa :)

Unknown kaže...

Ovo je stvarno ljepo što si nam sve objasnila.Moram spremiti za nagodinu.Sretan ti Uskrs draga Sanja!